Bestillings Telefon

815 22 815


Hverdager: Kl. 8:00-20:00

Lørdager og Søndager:

Kl. 09:00-18:00

På hotellet

Aircondition

Mange av våre hotell har aircondition. Ofte tar hotellet ekstra betaling for dette og betalingen skjer direkte til hotellet. I leilighetshotellene er aggregatet ofte plassert i ett av rommene i leiligheten, som regel på soverommet. Visse aggregat kan ha en forstyrrende lyd og noen ganger en blåseeffekt. Enkelte hotell tar depositum for å låne fjernkontroll til aircondition-apparatet. Depositumet tilbakebetales når fjernkontrollen leveres i godkjent stand. I enkelte tilfeller kan aircondition kun benyttes noen timer i døgnet. Den kan også være helt avslått, avhengig av vær og sesong. Fordi enkelte hoteller tar miljøansvar og ønsker å spare energi, vil nøkkelen til rommet fungere som kontakt for hovedbryteren. Strømmen og aircondition fungerer dermed kun når man oppholder seg i rommet eller leiligheten.

Enkelte 2- og 3-romsleiligheter har luftkondisjonering kun i soverommet, eller i oppholdsrommet. Vær dessuten oppmerksom på at aggregatene ofte er av enklere kvalitet og effekten kan oppfattes som mer svalende enn kjølende.

Bruk av hotellrom eller leilighet

Det er ikke tillatt å la andre benytte leiligheten eller hotellrommet. Kun de som står på billetten.

Forbruksvarer

Forbruksvarer som f.eks. toalettpapir, rengjøringsmiddel og oppvaskbørste er ikke inkludert i reisens pris.

Insekter og dyr

Mygg, maur, fluer, kakerlakker og lignende kan forekomme på hotellrommet uansett standard. Kontakt hotellets rengjøringspersonell eller Detur’s personell så hjelper de til med innsektsmiddel. Det er viktig å ikke la mat stå fremme for å minske problemet. Myggmiddel fås kjøpt på de fleste apotek og matbutikker. Det er også vanlig med løse katter, hunder, høner, skrikende esler og haner som galer tidlig på morgenen. Dette på grunn av at lokalbebyggelsen og hotellene ofte ligger ved siden av hverandre. Det ytes ingen erstatning for eventuelle ulemper dette kan medføre.

Mat/drikke på rommet

Med mindre man bor på ett av våre leilighetshoteller er det ikke lov å ta med mat og drikke utenfra til rommene, fellesområdene eller bevertningsstedet.

Rengjøring av rommet/leiligheten

Rommene på våre hotell rengjøres ofte, men ikke alltid daglig. Renholdsrutinene varierer fra hotell til hotell, men vanligvis er det kun enkelt renhold. Med rengjøring menes at gulvene blir feiet/moppet, sengenes redd opp og søppel tømmes. Oppvask inngår normalt ikke, og oppvaskmiddel, børste, toalettpapir osv må du kjøpe selv. I tillegg til rent sengetøy ved ankomst, byttes normalt sengetøyet 1 gang i løpet av et 2 -ukers opphold. Håndklær skiftes vanligvis 1-2 ganger i uken. Uavhengig av hotellstandard kan håndklær være små og i begrenset antall.

På enkelte hoteller finnes det ikke dusjforheng og sluket i dusjen er ikke like effektivt som hjemme. Avløpsrørene har små dimensjoner og ofte må man kaste toalettpapiret i en kurv.

For uspesifiserte reiser inngår ikke rengjøring, bortsett fra sluttrengjøring.

Støy/forstyrrelser

På våre reisemål fortsetter dagliglivet også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar, må en regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester.

Noen av våre hotell ligger i områder som kan betraktes som “stille og rolige”. Derfor er slike ord benyttet i vår informasjon. Dette betyr ikke at det er absolutt stille. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen. I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene.

Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning må man være forberedt på at dette av enkelte kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.

Svømmebasseng

Noen hoteller forbyr bruk av bassenget etter et bestemt tidspunkt på kvelden. Det er vanlig at barnebassenget er en avgrenset del av hovedbassenget. Noen ganger kan bassenget stenges for en gitt periode slik at renhold eller vedlikehold kan foretas. Ved bading og høy lufttemperatur vil enkelte, men ufarlige bakterier trives i bassenget. Vi anbefaler derfor at man skyller øregangene og tørker godt mellom hvert bassengopphold.

TV/radio/nett

- Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV og Internett
- Nettilgangen er svært varierende.
- Mange hotell har bare nettilgang i deler av resepsjonsområdet.
- Har hotellet satelitt-TV kan du ikke forvente at de har de skandinaviske kanalene.

Vann og oppvarming

Korte strømbrudd er vanlig i enkelte land, og tilgangen på elektrisitet kan være begrenset i perioder. Vannrasjonering kan forekomme. Du skal ikke forvente at det er ubegrenset med varmt vann. Mange hoteller bruker solcellepanel på taket for å varme opp vannet. I perioder med mindre sol kan det derfor være mangel på varmt vann

Hotellbytte/oppkjøp på destinasjonen

Ved hotellbytte/oppkjøp til et dyrere hotell, vil man vanligvis måtte betale avbestillingsgebyr til hotellet man flytter fra, samt prisdifferansen til det nye hotellet.

Spesialmat på reisemålet

Spesialmat som gluten- og laktosefri mat kan være vanskelig å finne i visse land i vårt reiseprogram.
Du kan ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt.

Generell informasjon om Cøliaki og glutenfri mat på våre reisemål:

I Norden er dette godt kjent, og mange serveringssteder, hoteller og helsekostbutikker tilbyr et godt utvalg av glutenfri mat.

I Syd-Europa og andre deler av verden er dette relativt ukjent og få hoteller tilbyr glutenfri mat til sine kunder, noe som betyr at man må ta spesielle forholdsregler.

Noen få hoteller kan riktignok tilby noe glutenfri kost, men dette inkluderer ikke alltid brød.

Vi har desverre ingen detaljert informasjon om hva de ulike hotellene tilbyr og må derfor eventuelt undersøke spesielt med hvert enkelt hotell.

Ta kontakt med hotellets resepsjon ved ankomst for å avklare måltidene med restauranten

På Norsk Cøliaki Forenings nettsider, http://www.ncf.no/ finner du enkle tekster som er oversatt fra norsk til språket i det landet du skal til.

Følg Cøliakiforeningens råd om å skrive ut både den norske og den oversatte teksten og ta disse med deg på tur.

Det kan uansett være lurt å ta med seg eget brød, og eventuellt kjeks/knekkebrød/pasta slik at man slipper å bruke mye tid av ferien på å lete etter butikker som selger dette, og slik at man er sikret i tilfelle hotellets restaurant likevel ikke kan hjelpe til med glutenfrie mat tur.