detur facebook
Bestillings Telefon

815 22 815


Hverdager: Kl. 8:00-20:00

Lørdager og Søndager:

Kl. 09:00-18:00

Alt om flyreisen

Bagasje

Enhver passasjer over 2 år kan fritt ta med:

 20 kg innsjekket bagasje + 7 kg håndbagasje om man reiser til Tyrkia med Corendon Airlines.
 20 kg innsjekket bagasje + 10 kg håndbagasje om man reiser med Norwegian.

Overvekt

For overvekt betales ca kr. 60,– per ekstra kilo. Dette betales på flyplassen.

Detur tar ikke ansvar for overvekt som blir avvist på flyplassen.

Forhåndsbestilling av ekstra bagasje 

Reiser du til Tyrkia kan du forhåndsbestille ekstra bagasje hos følgende flyselskaper:

Corendon Airlines

Spesialbagasje

Barnevogn for små barn som reiser regnes som nødvendig hjelpemiddel og er gratis..
Rullestoler kan medtas gratis - dette gjelder ikke elektriske rullestoler.
Reiser du til Tyrkia med Corendon kan du forhåndsbestille plass på fly til spesialbagasje som sykler o.l.
For eventuelle andre plasskrevende effekter som ikke får plass i bussen til hotellet, som for eksempel ikke sammenleggbare rullestoler, sportsutstyr eller lignende, må annen transport bekostes av den reisende.

Golfbag

Transport av golfbag (maks 15 kg) koster ekstra. Slik bagasje må hos Corendon forhåndsbookes og sjekkes inn som spesialbagasje. Prisen for å ta med golfbag er for tiden 300,-.

Hos Norwegian må man bestille og betale golfbag direkte til Norwegian. 

Håndbagasje

Maksimal størrelse på håndbagasje er 56 x 45 x 25 cm (medberegnet hjul, håndtak, utvendige lommer etc.). Du kan kun ta med beholdere som rommer maks 100 ml flytende væske pr. beholder gjennom sikkerhetskontrollen. Det er tillatt å ta med det antall 100 ml beholdere som får plass i EN lukket 1-liters gjennomsiktig plastpose. Posen er tilgjengelig på flyplassen. Posen skal kunne åpnes og lukkes. Alt som overstiger den tillatte mengden vil bli beslaglagt i sikkerhetskontrollen. 

Med beholder menes: flaske, boks, tube, flakong, beger, krukke og lignende. Med flytende væske menes: vann, brus, gele, krem, lotion, parfyme, barberskum, tannpasta, leppestift, deodorant, aerosoler og annet med liknende konsistens. Du kan bli bedt om å smake på innholdet. Pakk så mye som mulig i bagasjen som skal sjekkes inn.

Alle varene du finner i butikkene innenfor sikkerhetskontrollen er kontrollert. De kan dermed medbringes om bord i flyet. Dersom du skal videre med nytt fly fra den flyplassen du lander på må handleposen være forseglet og kvittering på at varene er kjøpt samme dag, må ligge i den forseglede posen. 

Detur er ikke ansvarlig for eventuelle gjenstander som blir beslaglagt i sikkerhetskontrollen.

Medisiner

Medisiner, verdisaker, skjøre gjenstander og spesialutstyr som du ikke kan klare deg uten i løpet av reisen skal tas med som håndbagasje, som du er ansvarlig for selv.

Skadet / bortkommet bagasje

Dersom bagasjen kommer på avveie eller skades under flytransporten, må du umiddelbart etter landing kontakte flyselskapet på flyplassen. Deturs reiseledere formidler kontakten og hjelper deg med utfylling av skjema (PIR-report. Uten denne rapporten vil et evt.skadekrav bli avvist) som du må få kopi av hvis du skal kontakte ditt forsikringsselskap når du kommer hjem. 

Detur er ikke ansvarlig for skadet / mistet bagasje under transport. Kontroller alltid bagasjen for evt. skader før du forlater flyplassen. Hvis din bagasje har forsvunnet, er det viktig at du skriver en liste over hva bagasjen inneholdt og ca pris på hver enkelt gjenstand. Denne listen må være på engelsk. Reiseforsikringen dekker bortkommet bagasje. Du kan ikke regne med å få kompensasjon for evt. redusert ferieutbytte.

Krav om kompensasjon og erstatning skal ikke sendes til Detur, men til det respektive flyselskap (se adresser lengre ned på siden).

For henvendelser vedrørende skadet / bortkommet bagasje må man huske å legge ved: 

1. Billetten
2. Kvittering på baggasje (evt. fra lignende type/)
3. Bekreftelse fra forhandler på at bagasjen ikke kan repareres
4. Orginal PIR-raport
5. Boarding og check-in tag
6. En kort forklaring skrevet på engelsk, om hva som har skjedd med din bagasje.
7. Din banks navn, swift kode og IBAN nr., ditt kontonummer
8. Kopi av pass (gjelder kun Egypt)

Husk at all informasjon må være på engelsk.

Kontaktopplysninger

Corendon Airlines: customer@corendon-airlines.com

Nouvelair: reclamation.bagage@nouvelair.com.tn

Ønsker du flere opplysninger send e-post til: info@detur.no