detur facebook
Bestillings Telefon

815 22 815


Hverdager: Kl. 8:00-20:00

Lørdager og Søndager:

Kl. 09:00-18:00

Viktig info ved bestilling

Valg av hotell

Her finner du informasjon som du må legge til grunn når du velger hotell/leiligheter.

Hotellklassifisering

Detur har gjort sin egen vurdering av klassifisering av de ulike hotellene. Bedømmelsen er vår subjektive oppfatning av hotellenes helhetsinntrykk sett i forhold til landets hotellstandard. Dette gjør at rommene/leilighetene kan få en lavere eller en høyere klassifisering enn deres offisielle standard.

DDDDD: For deg som ønsker det aller beste. Meget høy standard og et stort utvalg av fasiliteter.

DDDD: Hotell av god standard, komfort og fasiliteter.

DDD: Velholdte mellomklassehotell med varierende servicetilbud.

DD: Enkle, men velfungerende hotell som ofte er prisgunstige. Dette er dog ikke et hotell for den kresne.

D: Meget enkle hotell eller pensjonat som ofte mangler det meste av komfort.

De laveste prisene gjelder vanligvis de enkleste innkvarteringsalternativene.

Leiligheter

Leilighetene på samme hotell kan være ulike både på innsiden og utsiden. 1-romsleiligheter (studio) er ofte små og består av kombinert soverom og oppholdsrom. 2-romsleiligheter består vanligvis av separat sove- og oppholdsrom, hvor oppholdsrommet ofte har mulighet for oppredning i ekstraseng, på sovesofa, sovestol eller lignende. Disse kan ha dårligere kvalitet og komfort enn det vi er vant med fra Norge.

Leilighetene er ikke like velutstyrte som det vi er vant med her hjemme. De er vanligvis utrustet etter antall ordinære senger i leiligheten, både hva gjelder møbler og annet utstyr. Laken og håndklær vil alltid finnes. Kjøkkenet er best egnet for enklere matlaging. Leiligheter som etter beskrivelsen har enkelt kjøkkenutstyr, oppfyller det respektive lands turistorganisasjons minstekrav. Det innebærer ett glass, en kopp, en tallerken og ett sett bestikk pr. person, i tillegg en kasserolle, en stekepanne og en liten kaffekasserolle. Spisestedet kan ofte være på balkongen. Visse leiligheter har riktignok bedre utrustning. 

Beliggenhet

Vær oppmerksom på at rommene har forskjellig beliggenhet. Du har ikke rett til avslag i prisen fordi om rommet har en mindre attraktiv beliggenhet.

Ekstraseng

Dersom et hotellrom eller en leilighet har en sofa, kan denne benyttes som ekstraseng. Man må regne med at det blir trangere i rom med oppredd ekstraseng. Ekstraseng er ofte en sovesofa eller en sammenleggbar seng. Denne er derfor av noe lavere komfort enn en vanlig seng. Hotellrom og leiligheter er planlagt for to personer, derfor må man regne med noe mindre bekvemmelighet dersom man er flere som bor i samme rom/leilighet. For å finne ut hvor mange ekstrasenger som kan settes inn i de ulike rommene kan dere kontakte Detur. Dersom ekstrasengen er en sprinkelseng for barn under 2 år, kan man regne med en ekstra kostnad som betales til hotellet. 

Er det ønskelig at en eventuell barneseng står klar på rommet ved ankomst, er det viktig at Detur blir informert på forhånd, slik at hotellet mottar denne informasjonen.

Grand lit

En del hotell og leiligheter har grand lit. Det er en smalere dobbeltseng med sengetøy som deles mellom to personer.

Byggestandard

I Tyrkia, Tunisia, Egypt og Hellas er standarden gjerne enkel. Sluket er ikke alltid like effektivt som hjemme. Belysningen kan også være nakne lyspærer. Avløpsrørene har små dimensjoner og man må helst ikke kaste toalettpapir i toalettet. Overspente strømledninger og korte strømbrudd kan forekomme.

Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter.

Balkong

Balkongens størrelse kan variere på ett og samme hotell. Fransk balkong er betegnelsen på en luftebalkong hvor det ikke er plass til å sitte. Selv om leiligheten, rommet eller suiten kan benyttes av flere enn to personer, er det ikke alltid plass og stoler til flere enn to på balkongen.

Minikjøkken

Betegnelsen innebærer at du kan få en leilighet med enten kjøkken, skapkjøkken, pentry eller barkjøkken. Kjøkkenet er ikke så velutstyrt som du er vant til hjemmefra. Kaffetrakter, potetskreller, brødrister, ostehøvel osv finnes kun ved enkelte leilighetsanlegg. Ikke alle leiligheter har stoler og bord inne i leiligheten, noen steder må du spise ute på terrassen.

Måltider/”All Inclusive”

Frokosten vil i de fleste tilfeller være enkle. Halvpensjon vil som regel bestå av frokost og middag, mens helpensjon som regel består av frokost, lunsj og middag. Bestiller man hotell med halv- eller helpensjon, er ikke drikke inkludert i prisen og kommer i tillegg. “All inclusive”- konseptet kjennetegnes av et obligatorisk armbånd som må bæres av hotellets gjester som omfatter denne ordningen. Hva som inngår i ”all inclusive”-konseptet varierer fra hotell til hotell og mellom ulike land. “All inclusive”-konseptet har direkte sammenheng med hotellets klassifisering. Det vil si at på hotell med høy standard vil variasjonen og utvalget i maten være større enn på et hotell av lavere standard. Konseptets innhold og omfang kan også endre seg i løpet av sesongen. For informasjon om hva som inngår i ”All inclusive”- konseptet på det respektive hotellet, se www.detur.no.

Forbruksvarer

Forbruksvarer som f.eks. toalettpapir, rengjøringsmiddel og oppvaskbørste er ikke inkludert i reisens pris. 

Spesielle ønsker

Spesielle ønsker om innkvarteringsforhold eller lignende vil bli formidlet til reisemålet. Vi vil gjøre vårt ytterste for at kundens ønsker blir innvilget, men Detur kan dessverre ikke garantere at ønskene blir innfridd. Det gis imidlertid ikke prisavslag eller annen kompensasjon dersom ønskemål ikke blir oppfylt.

Helligdager/høytider

Når man reiser til muslimske land som Tyrkia, Tunisia og Egypt må man huske på at ulike helligdager og høytider som f.eks Ramadan kan føre til at butikker og restauranter holder stengt i en periode. Detur tar ikke ansvar for dette og det er heller ikke grunnlag for kompensasjon. Kunden plikter å sjekke om hvilke helligdager/høytider som er i perioden de skal reise.

Høy- og lavsesong

I for- og ettersesongen, altså i lavsesongen, kan det forekomme at restauranter, barer og visse butikker stenger tidligere enn vanlig eller er stengt. I lavsesongen kan det hende at visse hoteller velger å stenge tidligere enn planlagt, slik at vi på kort varsel blir nødt til å informere våre gjester om hotellbytte. I lavsesongen kan det forekomme at visse aktiviteter og fasiliteter er begrenset eller stengt. Dette kan gjelde restauranter, barer og bassenger, men også kveldunderholdningen og barneaktivitetene. All Inclusive-utvalget, for eksempel i buffetene kan være redusert for å tilpasse antallet av gjester på hotellet.